Domů » Blog » Marketingová strategie pro cílovou skupinu

Marketingová strategie pro cílovou skupinu

Marketingová strategie je jako základová deska každého domu.

Když ji nepostavíte, nebo ošidíte při výstavbě, postupem času budete hasit jeden problém za druhým a dům se vám zboří.

Ukážu vám a poradím, jak ji sestavit, aby byla účinná a fungovala.

Co je marketingová strategie?

Marketingovou strategii si představte jako kompas, který vám ukazuje jasný směr a vizi. V čase se může vyvíjet a měnit, ale základ by měl být stejný. Se strategií se musíte sžít nejen vy, ale i celý váš tým a zaměstnanci. Musí být jasná, srozumitelná a všichni se v ní musí zorientovat.

Každý, kdo alespoň trochu přičichl k marketingu, tak slyšel o 4P – price, place, product a promotion a SWOT analýze. Naprostý základ a bez něj se neobejdete. Věnujte mu dostatek času, protože z něj vám vykrystalizují vaše konkurenční výhody (a slabiny), na kterých pak budete stavět veškerou komunikaci vaší firmy nebo osobní značky.

SWOTku a 4P mám, co dál?

Už víte, co je vaší konkurenční výhodou a co můžete komunikovat ke svým zákazníkům. Víte také, jaké produkty nebo služby nabízí vaše konkurence a čím se od ní odlišujete.
Teď vám ukážu, jak si podrobně specifikovat svou cílovou skupinu a pomohu vám podrobně popsat, jak vypadá váš klient (v tom je totiž rozdíl).

Cílová skupina (Target audience)

Kdo to je?
Pokud s podnikáním začínáte a ještě nemáte relevantní data, tak pracujte s tím, co máte. Máte sociální sítě? Podívejte se do statistik. Facebook i Instagram dnes nabízejí poměrně rozsáhlé statistiky, které vám mohou pomoci ve formování vaší cílové skupiny. Máte-li navíc i web, Google Analytics vám poskytne velmi podrobné informace.

Jste v podnikání zavedenou firmou? Sesbírejte a sepište si informace o zákaznících, kteří si vaše zboží nebo služby zakoupili. Tady se ukazuje velká síla tzv. post-sales procesu, protože díky němu budete mít velmi detailní informace o tom, proč si vaše zboží zákazníci kupují a co je k nákupu motivovalo.

Vše vám detailně dokreslí data z Google Analytics nebo sociálních sítí. Sami názorně vidíte, že bez měření a analýzy se dnes neobejdete a jsou pro vás klíčové.

S jakými problémy se můj zákazník potýká? Co řeší každodenně?
Vezměme si Tomáše, kterého jsme si nadefinovali na infografice. S jakými problémy se Tomáš potýká? Potřebuje skloubit čas na školu a čas na běhání. Nechce propásnout žádný z důležitých závodů sezony. Potřebuje mít kvalitní obuv a oblečení, aby se mu dobře běhalo. Zajímá se o zdravou stravu, je důležitou součástí jeho přípravy na závody. Hledá jídlo, které bude výživné, chutné a jeho příprava nebude trvat příliš dlouho.

Pokud prodáváte sportovní oblečení, nebo výživu pro sportovce – bingo. Tomáš je zákazník, kterého chcete. Pokud jsou ve vašem sortimentu cihly nebo obklady do koupelny, asi nyní těžko najdete v Tomášovi vašeho ideálního zákazníka. Ale za pár let, až bude zakládat rodinu a řešit bydlení, tak přijde vaše chvilka.

Jak moje služba zákazníkovi pomůže?

Jsme zpátky u SWOT analýzy. Zalovte v šuplíku a najděte své silné stránky. Vaše sportovní oblečení může Tomášovi poskytnout skvělý komfort (kdo běhá, tak mi potvrdí, že není nic horšího, než nepadnoucí oblečení, které se vám všude zařezává a nesedí).

Oblečení musí být jako vaše druhá kůže, abyste se mohli soustředit na výkon a ne na vlastní nepříjemné pocity. Otestujte si vaše oblečení na kamarádech – sportovcích a zeptejte se jich, co se jim na něm líbí a co by naopak zlepšili. Toto všechno jsou cenné informace, které se vám pak zúročí v podobě nižších nákladů na reklamu.

Čemu zákazník věří?

Pro některé zákazníky jsou hlavním ukazatelem důvěry reference nebo hodnocení. Jiní dají na doporučení vrstevníků na sociální síti a další se rozhodnou až na základě vlastní zkušenosti.

Až budete Tomáše přesvědčovat, proč by si měl koupit zrovna vaše sportovní oblečení, tak kromě správně zvoleného textu budou vhodným kanálem sociální sítě.

Reklama na internetu a sociálních sítích

Součástí marketingové strategie by měla být také strategie na sociálních sítích, newslettery, eventy a post sales proces. Pak bude kompletní a vy budete naprosto přesně vědět, kudy jít.

Další části marketingové strategie pro vás mám zpracované v následujících článcích, takže až dočtete, nezapomeňte se přihlásit k odběru článků z mého blogu, ať vám nic neuteče.

Všechny tyto jednotlivé kroky vám pomohou k jedinému výsledku. A tím jsou spokojení a loajální zákazníci. Věří vám, odpustí vám i drobná přešlápnutí (která se prostě stávají) a podrží vás i v těžkých dobách, jako je tahle.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *