Firemní blog jako účinný nástroj B2B marketingu

Firemní blog dnes využívá většina velkých firem jako doplněk komunikačního mixu k propagaci produktu, služby nebo posílení značky. Co byste měli zvážit než začnete firemní blog tvořit a jaké nejčastější chyby se na firemních blozích objevují?

Co se v článku dočtete

Jak blog pomáhá v B2B marketingu

Blogový článek je text, který nejčastěji najdete v sekci webu nazvané jako Blog. Není výjimkou, že stejné typy článků jsou schované v Novinkách nebo pod Aktualitami spolu s dalšími typy zpráv jako jsou tiskové zprávy nebo případové studie.

Základem každého firemního blogu by měl být obsah, který pomůže zákazníkům vyřešit jejich problém a bude pro ně užitečný. Je to ideální platforma, kde můžete vyzdvihnout benefity vašich produktů nebo služeb a ukázat zákazníkům, jak vylepší jejich osobní život nebo podnikání. 

Abyste neztratili nit a nesklouzli k strohému popisu, představte si na druhé straně monitoru vašeho zákazníka. Pište pro něj a tak, aby textu rozumněl. Text musí znít přirozeně a plynout jako když mluvíte.

Výhody firemního blogu

Hubspot.com uvádí, že optimální délka článku by měla být v rozmezí 600–2000 slov, a kromě textu zahrnovat také ilustrační obrázky, grafy nebo videa. Osobně mám zkušenost, že když je článek zajímavý a pro čtenáře přínosný, tak může být i mnohem delší.

Vytvoření blogového článku trvá v průměru 3 hodiny. Dobře zvažte, jestli na psaní najdete čas, zadáte tvorbu článků někomu v týmu nebo najmete externího copywritera, který se o psaní postará za vás.

Bez cíle nelze hodnotit úspěsnost

Proč jste se rozhodli psát blog? Sepište si cíle a zároveň myslete na to, aby byly splnitelné. Nedostávejte sami sebe pod tlak tím, že si dáte nereálné cíle, které jsou už v začátku odsouzeny k neúspěchu. Bude vás to demotivovat a blog nikdy nebude fungovat. Skončí jako desítky dalších na které po pár vydaných článcích usedá prach.

V dobrém plánování vám pomůže metoda SMART, která rozděluje cíle do několika kategorií:

Specific = konkrétní

Measurable = měřitelné

Attainable = dosažitelné

Relevant = smysluplné

Timely = časově ohraničené

Jak může vypadat konkrétní cíl? Chceme zvýšit návštěvnost webových stránek do konce roku 2024 o 20 %.

Zlepšuje povědomí o značce a buduje vztah se zákazníky

Tvorba hodnotného obsahu znamená, že přinášíte svým zákazníkům přidanou hodnotu a budujete dlouhodobý a kvalitní vztah. Přicházejte se zajímavými nápady, které vysvětlí přínos vašeho zboží nebo služby a informujte o nejnovějších trendech v oboru.

Pravidelnou tvorbou článků na blog zvyšujete důvěryhodnost a posilujete pozici experta v daném oboru. Zákazníci uvidí, že danému tématu opravdu rozumíte a budujete si s nimi důvěrný vztah. 

Kde hledat inspiraci?

Deeply a jiné nástroje vám usnadní rešerži zahraničních zdrojů, pokud nejste silní v angličtině. Můžete získat zajímavou inspiraci a vyniknout mezi ostatními blogy.

Přivádí čtenáře na web a zlepšuje pozici ve vyhledávačích

Tady přichází na řadu magická tři písmenka: SEO. Search engine optimization neboli optimalizace pro vyhledávače znamená, že dlouhodobě a soustavně pracujete s klíčovými slovy a také, že pravidelně aktualizujte články na blogu.

Na začátku každého blogového článku byste si měli udělat alespoň základní rešerši klíčových slov. Nemusíte na to mít placené nástroje typu Marketing Miner nebo Collabim. Vystačí vám Plánovač klíčových slov od Google, kde získáte nápovědu, na která klíčová slova se v článku zaměřit.

Google Plánovač klíčových slov

SEO špatný článek nezachrání

Můžete mít sebelepšího SEO specialistu, ale pokud je článek špatně napsaný, nebude plnit cíle a ani se dobře zobrazovat ve vyhledávačích. A jsme opět na začátku. Dobrý obsah je základ, bez kterého se nehnete z místa.

Další častá chyba, se kterou se u firemních blogů setkávám je tapetování klíčovými slovy. Vznikají články, které se nedají číst, protože je na nich vidět, že jsou psané pro vyhledávač a ne pro čtenáře. 

Cpát do článku jedno klíčové slovo za druhým nezajistí lepší pozici ve vyhledávačích.

V první řadě myslete na to, že píšete pro lidi, a ne pro vyhledávače. Klíčová slova jsou podpůrná berlička, která vám pomáhá zviditelnit článek a dostat jej ke čtenářům.

Pracujte s články efektivně

Zavěšením článku na blog jeho využití nekončí. Jeden článek vám zajistí obsah do newsletteru, na sociální sítě nebo na Youtube kanál

Představte si, že chcete podpořit čtenost vašeho článku. Zveřejníte odkaz na sociálních sítích a čekáte, co se bude dít. S největší pravděpodobností se nestane nic. 

Algoritmus zobrazí příspěvek pouze části vašich sledujících a za 2 dny o něm nikdo neví. Je důležité s článkem dále pracovat a využívat ho v různých formátech a na všech kanálech, které máte k dispozici.

Z jednoho článku můžete vypíchnout zajímavé odstavce nebo infografiku, kterou postupně zveřejníte na sociálních sítích. Dalším formátem, který v současné době hraje prim je video. 

Připravte si krátká videa, která zdůrazní nejdůležitější obsah článku a umožní vám dostat váš obsah i k další skupině lidí, kteří o dané téma mají zájem.

Využití AI při psaní blogu

AI je dobrý sluha, ale zlý pán. Vše se odvíjí od toho, jak umíte s nástrojem pracovat. Já využívám AI pro rychlou rešerši a vedu s ní dialog, když si hledám podklady ke článkům, které zpracovávám. Ušetří to čas, který bych strávila proklikáváním a prohledáváním jednotlivých článků na Google.

Vyvarujte se kopírování a zadáním typu: napiš mi článek na blog…, který pak jedna ku jedné vezmete a vložíte na své stránky. Takové články jsou plytké, nudné a nebudou plnit cíle. Navíc se dostáváte na šikmou plochu s autorskými právy.

AI nástroje jako ChatGPT vám mohou ušetřit čas a jsou skvělými pomocníky, když víte, jak je používat. 

Rada na závěr:

Nepouštějte se do psaní firemního blogu, protože ho mají všichni. Vyberte si takové kanály, které zvládnete pravidelně a dlouhodobě spravovat, protože jen tak můžete dosáhnout skvělých výsledků.

Chcete víc?

1x měsíčně vám pošlu newsletter Lehký copy, abyste uměli zkrotit svoje texty